Zorgt of Woont u voor/met iemand met dementie?

Zorgt u voor iemand met dementie?

Het zorgen voor iemand met dementie kan in deze tijd een opgave zijn. naast de zestal tips die wij hebben gegeven, hebben we hier nog wat specifieke informatie voor mantelzorgers die zorgen voor een naaste met dementie.

Op deze pagina kunt u van alles lezen over hoe u het beste om kan gaan met uw naaste met dementie in deze tijd.  Op de website van Alzheimer Nederland staat een lijst met 100 dingen om te doen voor iemand met dementie

Muziek / films / series van vroeger
Muziek en beelden van vroeger zijn erg belangrijk voor mensen met dementie. U kunt hierbij helpen door een CD met liedjes van vroeger op te sturen of langs te brengen. Of misschien heeft u nog DVD’s liggen met muziekconcerten, films of series van vroeger?  Het is ook leuk om een boek voor te lezen en dit op te nemen. Zo hoort uw naaste ook nog eens uw stem! En uiteraard kunt u ook een muzikaal kaartje versturen via https://www.greetz.nl/alzheimernederland

Woont u samen met iemand met dementie?

Het kan in deze tijd moeilijker worden om voor uw partner te blijven zorgen. Daar waar hij of zij voorheen naar de dagbesteding ging of waarbij familie de zorg even over kon nemen, is dit nu niet meer het geval. We hebben hieronder een aantal tips voor u op een rijtje gezet:

1. Regelmaat en bezig blijven
Blijf gedurende de dag zoveel mogelijk regelmaat bieden. Sta op tijd op, eet op dezelfde tijden en probeer de structuur van het dagelijks leven van voor de corona-crisis aan te houden. Ging uw naaste naar de dagbesteding en werd er bijvoorbeeld dinsdag ‘s morgens muziek geluisterd? Zet dan op datzelfde moment bijvoorbeeld een CD met liedjes van vroeger op. Werd er op donderdag middag bewogen vanuit de stoel? Er zijn er diverse filmpjes te vinden om te bewegen, ook uit de stoel. Bezoeken jullie normaal graag een museum? Via Google kun je virtuele rondleidingen volgen in musea over de hele wereld. Dwaal bijvoorbeeld door Het Rijksmuseum, het Guggenheim of The British Museum.

2. Maak tijd voor uzelf
Het is lastig om tijd voor uzelf vrij te maken, maar het is ook voor u belangrijk om even bij te komen. Wellicht kunt u uw naaste tv laten kijken? Of wellicht wat afleveringen van een serie van vroeger? De zender NPO2 staat vanaf maandag 30 maart in het teken van de Nederlandse Tv geschiedenis. Onder andere worden Andre van Duin, Zeg ‘ns Aaa en Oppassen! Uitgezonden.

Beschikt u over een smartphone of een tablet? Dan kunt u misschien een luisterboek opzetten. Deze kunnen gratis geluisterd worden via de luisterbieb App van de bibliotheek, ook als u geen lid bent. Beschikt u over een laptop, smartphone of tablet? Op Youtube staan afleveringen van diverse TV programma’s van vroeger, zoals:


3. Geheugentraining

Er zijn diverse manieren om het geheugen te trainen, zoals puzzelboekjes, legpuzzels en er zijn diverse apps om het geheugen te trainen. Bijvoorbeeld de Max geheugentrainer, net zoals op tv. https://www.maxvandaag.nl/pagina-element/lees-ook/download-en-speel-de-app/

4. Blijf in contact en praat
Houdt contact met uw familie en vrienden, u kunt bellen, videobellen of mailen. Praat over uw situatie. Het is zwaar en het is belangrijk dat u uw ervaringen kunt delen. Als u uw verhaal niet kunt delen met uw familie of vrienden, bel dan naar één van de mantelzorgconsulenten of naar een algemene lijn zoals de Luisterlijn 0900 0767(24 uur per dag) of de AlzheimerTelefoon 0800-5088 (van 09.00 tot 23.00 uur)