De wijkcentra van Welzijn Rijswijk zijn momenteel i.v.m. de maatregelen van het RIVM gesloten. Ook alle activiteiten binnen én buiten de wijkcentra zijn tot nadere berichtgeving opgeschort. Om de inwoners van Rijswijk toch van dienst te kunnen zijn, zorgt Welzijn Rijswijk voor een goede telefonische bereikbaarheid. Via onderstaande button kunt u zien welke medewerkers bereikbaar zijn en op welke dagen zij werken, ook alle telefoonnummers zijn toegevoegd. De wijkcentra zijn fysiek gesloten, maar wij zijn nog steeds bereikbaar!

Houdt verder onze website, Facebook en Instagram in de gaten.

Via deze kanalen houden wij u op de hoogte van wat we doen en opzetten voor alle inwoners van Rijswijk.

Klik hier voor onze actuele beschikbaarheid

Actie vanuit Welzijn Rijswijk : ‘In Contact’ vraag en aanbod met elkaar verbinden

Door de genomen maatregelen in de strijd tegen het coronavirus komen veel mensen thuis te zitten. Het gevolg daarvan is dat sommige inwoners niemand meer spreken en zo in een sociaal isolement komen. Ook is het voor sommige groepen een risico om nu de deur uit te gaan. Praktische dingen zoals het halen van wat boodschappen of iets op de post doen zijn ineens een grote uitdaging.

Welzijn Rijswijk vindt het belangrijk dat iedereen zijn of haar hart kan luchten. Daarom willen wij de burgers van Rijswijk met elkaar blijven verbinden. Dit willen wij doen door Rijswijkers met elkaar te laten bellen, of door oproepjes te plaatsen op ons digitale prikbord.

Heeft u hulp nodig of behoefte aan een gesprek? of wilt u graag iets voor een ander doen? Klik dan op onderstaande button en meld u aan!

Kent u iemand die niet beschikt over internet, maar wel graag anderen zou willen bellen of gebeld zou willen worden? Of misschien wel een andere vorm van hulp nodig heeft? Geef dan het telefoonnummer door van één van onze medewerkers.

Onze medewerkers zijn telefonisch bereikbaar en vullen het online voor diegene in en zorgen dat ook zij gekoppeld worden!

Klik hier om naar de pagina ‘In Contact’ te gaan

Landelijke acties

Rode Kruis hulplijn

Het Rode Kruis is gestart met een hulplijn voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten in verband met het coronavirus. Wie hulp kan gebruiken, kan vanaf 09.00 uur het nummer 070-4455888 bellen.

‘We bieden een luisterend oor, geven advies en kijken samen of mensen praktische problemen kunnen oplossen met hun eigen sociale netwerk. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kijken we of wij met onze getrainde vrijwilligers of ons burgerhulpnetwerk Rode Kruis Ready2Help kunnen bijdragen, of wellicht moeten doorverwijzen naar andere hulpverleningsinstanties’, legt het Rode Kruis uit.

Een tegen Eenzaamheid, de Luisterlijn

U kunt 24 uur per dag terecht bij de Luisterlijn voor een gesprek van mens tot mens via 0900 0767. Het kan gaan over verdriet, verlies, zorgen of eenzaamheid. Of iets anders. De vrijwilligers van de Luisterlijn hebben tijd en aandacht voor jouw verhaal. Ze luisteren, denken met je mee, staan even naast je. Anoniem. Je kunt je hart luchten.

De Luisterlijn is bereikbaar per:

  • Telefoon: 0900 0767 (24 uur per dag)
  • Den Haag: 070 – 345 45 00
  • E-mail: ehulp@deluisterlijn.nl.
  • chatbox: van 10.00-22.00 uur via www.deluisterlijn.nl

De Zilverlijn
De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen. Deelnemers worden iedere week op een vast dagdeel gebeld door een van onze getrainde vrijwilligers.

Vrijwilligers bieden een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek. Precies waar behoefte aan is. De Zilverlijn is voor alle ouderen die het leuk vinden om regelmatig een praatje te maken aan de telefoon. Of het nu gaat om een gezellig praatje, een goed gesprek of een luisterend oor, iedereen is welkom. De onderwerpen van het gesprek bepalen deelnemer en vrijwilliger uiteraard zelf. Deelname is gratis en vrijblijvend. Een telefoontje duurt ongeveer 20 minuten.

Uiteraard zijn alle gesprekken vertrouwelijk.

aanmelden via 088 344 2000 of online https://www.ouderenfonds.nl/aanmeldenzilverlijn

ANBO telefoonlijn

Door het coronavirus krijgen ouderen in Nederland minder bezoek en aandacht van hun omgeving.  Er dreigt eenzaamheid, blijkt uit een rondgang van NU.nl onder ouderenorganisaties. De Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) heeft daarom een speciale telefoonlijn geopend voor ouderen die zich eenzaam voelen. Het telefoonnummer is 0348-466666

* ook de seniorenadviseurs en mantelzorgconsulenten van Welzijn Rijswijk staan klaar voor het bieden van een luisterend oor.

Boodschappen:

Versmarkt Vreeburg
Versmarkt Vreeburg aan de Duivenvoorde 384 in Leidschendam bezorgt boodschappen in Den Haag, Delft, Leiden, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Voorschoten en Wassenaar. U kunt bestellen vanaf 10 euro. U betaalt € 2,50 voor de bezorgkosten. Vanaf 25 euro is de bezorging gratis.

Bestellingen kunnen telefonisch via 070 – 320 42 52. U kunt ook online bestellen via www.versmarktvreeburg.nl

Boodschappen worden aan huis bezorgd. De betaling kan aan de deur met een pin-apparaat of contant of via machtiging, dan wordt het afgeschreven. De betaling kan ook –als men via website bestelt- via I-deal.

Groenterijk Smeitink
Groenterijk Smeitink bezorgt boodschappen in Leidschendam, Voorburg en Rijswijk. U kunt bestellen vanaf 10 euro aan boodschappen. U kunt op ma-di-wo tot 13.00 uur bestellen via 070 – 387 46 83. Buiten deze tijden kunt u bellen met 06-15285930. De boodschappen worden aan huis bezorgd. De bezorgkosten bedragen € 1,75.

Via de FlorencePas kunt u een klantenkaart aanvragen: 070 – 41 31 000 en florencepas@florence.nl. Is uw klantenkaart vol, dan betaalt u de volgende keer geen bezorgkosten.

De betaling kan aan de deur met pin of contant of mensen kunnen een machtiging afgeven, dan wordt het afgeschreven.

Jeugdteam Don Bosco
Het team van jeugdcentrum Don Bosco in Rijswijk grijpt de onvermijdelijke, tijdelijke sluiting door het coronavirus aan om zich op een andere manier in te zetten voor de buurt. Zieke, oudere of eenzame mensen kunnen team Don Bosco inschakelen voor hulp.

Koken en bezorgen
De medewerkers van Don Bosco duiken de keuken in en bezorgen desgewenst elke dag een gezonde, verse maaltijd aan huis (in een straal van maximaal 3 kilometer van het Julialaantje in Rijswijk) en deze worden aan huis gebracht voor 5 euro. Ook opent Don Bosco hun telefoonlijn voor andere hulpvragen. Bijvoorbeeld voor het doen van boodschappen of het uitlaten van de hond.

Geef aan als je iemand kent
Ken je iemand die behoefte heeft aan een maaltijd? Iemand die niet zelf de deur uit kan voor boodschappen? Don Bosco is dagelijks tussen 10:00 en 18:00 bereikbaar op 06-28605152 of 070-3367070. Mailen mag ook: ikdoemee@donboscorijswijk.nl

Rijswijk Helpt
Teun Sluijter is 1 van de initiatiefnemers van “Rijswijk Helpt”. Met dit initiatief wil hij er voor zorgen dat ouderen die door de uitbraak van het coronavirus moeilijk de deur uit kunnen een betaalbare verse maaltijd bezorgd kunnen krijgen. Naast de maaltijden bezorgt “Rijswijk Helpt” ook levensmiddelen tegen normale prijzen die in de supermarkten niet meer voorradig zijn. Denk aan wc-papier, paracetamol en desinfecterende handgel.

voor meer informatie:
https://rijswijkhelpt.nl/

ANBO
Het CBR heeft met ANBO en andere maatschappelijke organisaties afgesproken dat hun examinatoren boodschappen gaan doen voor ouderen die door het coronavirus aan huis zijn gekluisterd. Liane den Haan: “ANBO is heel blij met dit aanbod! Daar zijn veel ouderen de komende tijd mee geholpen. Zeker omdat veel mensen nu – door het coronavirus – niet naar de supermarkt kunnen of durven.”

voor meer informatie: https://www.anbo.nl/nieuws/anbo-blij-met-aanbod-cbr-voor-boodschappenhulp

Telefoonnummers en bereikbaarheid Welzijn Rijswijk

Momenteel zijn onze wijkcentra gesloten, maar vanzelfsprekend willen wij u nog steeds van dienst zijn. Fysieke afspraken worden op dit moment vermeden, wel zijn de afdelingen van Welzijn Rijswijk bereikbaar voor al uw vragen. De medewerkers staan u graag te woord en helpen u verder.

Op deze pagina vindt u de telefoonnummers en e-mailadressen van het personeel van Welzijn Rijswijk. Ook staan in dit overzicht de tijden waarop de verschillende afdelingen bereikbaar zijn. Het kan voorkomen dat medewerkers in gesprek zijn. U kunt dan óf een andere collega proberen te bereiken, of een berichtje via voicemail achterlaten. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.